Tuesday, November 5, 2013

Salam Maal Hijrah 2013M/ 1435H








   KULIM, 1 Muharam 1435 bersamaan 5 November 2013 - Majlis sambutan Maal Hijrah peringkat kebangsaan kali ini telah membawa tema 'Wasatiyyah Tonggak Kesatuan Ummah'. Wasatiyah bermaksud keserderhanaan, Oleh itu, untuk penyatuan dan kesatuan ummah, haruslah memilih keserderhanaan dalam kehidupan kita seharian.


“Sesungguhnya Nabi SAW telah mentafsirkan wasatiyyah dengan keadilan.” (Riwayat al-Bukhari)


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah.. Sangat bersyukur kepada Allah swt kerana kita masih lagi tergolong di atas pemberian nikmat serta di beri kesempatan untuk hidup bagi meneruskan dan melaksanakan ibadah kepadaNYA. Semoga kita dan seluruh umat Islam di tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya, dan berharap tahun akan datang lebih baik dari tahun ini.


Muharam juga adalah bulan pertama dalam tahun Islam (hijrah). Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib (Madinah) dan telah memberikan kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhwah dan syiar Islam itu sendiri. Pada 1 Muharam juga, khalifah Umar Al-Khattab telah membuat penyistiharaan kiraan bulan islam dalam hijrah. Selain itu, pada 10 Muharam dinamakanjuga hari 'Asyura' kerana telah terjadinya peristiwa penting dalam kegemilangan perjuagan bagi menegakkan keadilan dan kebenaran Islam.


Maal hijrah juga memberi penghayatan dan menghayati tentang perjuagan hijrah Rasulullah saw bagi melakukan perubahan dalam kehidupan diri muslim bagi mengerti dan melihat Hijrah dalam rangka melakukan perubahan yang menyeluruh mengikut maratib amal sehinggalah tercapai konsep Islam sebagai Ustaziatul Alam.




 kronologi peristiwa hijrah Rasulullah saw.


Antara perkara yang digalakkan untuk kita lakukan pada awal muharam adalah perbanyakkan berdoa. Berikut adalah doa yang digalakkan untuk kita membaca ketika waktu asar bagi doa akhir tahun, manakala waktu maghrib adalah doa awal tahun bagi 1 Muharam 1435H.





Akhir kata, Mari kita bersama-sama berhijrah menuju Allah s.w.t bagi memperbaiki diri dengan melakukan segala perintah dan menghindari segala laranganNYA. Semoga perjalanan tahun baru Islam ini memperolehi nilai ganjaran disisi Allah swt serta meraih redha Allah swt dengan lebih baik lagi dari tahun sebelumnya.

Sekian. Wallhu A'lam..

















No comments:

Post a Comment